18 квітня 2019 р.

Психологія




         Как можно лечить разум и душу с                                помощью красок и кисти








Один из главных гениев эпохи Возрождения Леонардо да Винчи создал монументальные творения не только в искусстве и науке, но и в психологии. Художник описал простой механизм того, как можно лечить разум и душу с помощью красок и кисти. Всего в свой метод лечения художник внес 23 пункта.
Современные психологи отмечают, что да Винчи был совершенно прав. Этот метод снятие напряжения с разума, нервов и психики, действительно работает практически во всех случаях.
  •  Устал — рисуй цветы.
  •  Злой — рисуй линии.
  •  Болит — лепи.
  •  Скучно — заполни листок бумаги разными цветами.
  •  Грустно — рисуй радугу.
  •  Страшно — плети макраме или делай аппликации из тканей.
  •  Ощущаешь тревогу — сделай куклу-мотанку.
  •  Возмущаешься — рви бумагу на мелкие кусочки.
  •  Беспокоишься — складывай оригами.
  •  Напряжен — рисуй узоры.
  •  Важно вспомнить — рисуй лабиринты.
  •  Разочарован — сделай копию картины.
  •  Отчаялся — рисуй дороги.
  •  Надо что-то понять — нарисуй мандалы.
  •  Надо быстро восстановить силы — рисуй пейзажи.
  •  Хочешь понять свои чувства — рисуй автопортрет.
  •  Важно запомнить состояние — рисуй цветовые пятна.
  •  Если надо систематизировать мысли — рисуй соты или квадраты.
  •  Хочешь разобраться в себе и своих желаниях — сделай коллаж.
  •  Важно сконцентрироваться на мыслях — рисуй точками.
  •  Для поиска оптимального выхода из ситуации — рисуй волны и круги.
  •  Чувствуешь, что «застрял» и надо двигаться дальше — рисуй спирали.
  •  Хочешь сконцентрироваться на цели — рисуй сетки и мишени.



 Помалюємо? Графічний психологічний тест                                                                          За допомогою творчості людина може показати таємниці своєї душі, навіть не знаючи про це.


Отже, щоб результати тесту були максимально точними, важливо не читати заздалегідь відповіді! Проявіть силу волі і не заглядайте у ключ передчасно. Якщо ви готові, візьміть папір і олівець (або ж відкрийте графічний редактор у комп’ютері) і намалюйте цілісну композицію, на якій розмістіть: дім, дерево, сонце, озеро, паркан, змію, дорогу.  Лише після того, як ваш малюнок готовий, читайте відповіді.

Ключ до тесту                                                                                                Дерево — це ви. Цей об’єкт на малюнку показує самооцінку людини: чим більше дерево у масштабах картини, тим впевненішою в собі є людина. Якщо гілки дерева нахилені вниз — це прояв песимізму, або ж поганого настрою на момент проходження тесту. Гілки тягнуться вгору — ви життєрадісна, комунікабельна людина. 

Дім — ставлення людини до грошей. Якщо ви намалювали великий дім на кілька поверхів — матеріальні статки для вас мають вагоме значення. Маленький, дерев’яний будиночок означає, що гроші — не головне у вашому житті. Якщо на малюнку котедж, деталі якого ретельно промальовані — ви матеріаліст. 

Озеро — це символ мами. Від того, наскільки близько на малюнку озеро до дерева залежить, наскільки близько в житті до вас ваша мама. Якщо озеро на малюнку невелике — думка матері не є для вас авторитетною (або ж у вас є свої діти), велике озеро — мама для вас авторитет. 

Сонце — символ батька. Якщо сонце намальоване над деревом — вам спокійно і добре з татом, він є вашим захисником. Сонце намальоване не повністю десь в кутку сторінки — імовірність того, що ви росли без батька. Сонце, яке ледь виглядає з-за дерева, означає, що батько для вас не є головним у житті. Чим далі сонце знаходиться від дерева, тим далі від вас у житті є батько. 

Дорога — це шлях вашої кар’єри. Якщо її ви намалювали широкою і прямою — це успіх у діяльності. Крива, вузька дорога означає, що у вас є перепони на кар’єрному шляху, або ж складно йдуть справи. Якщо широка дорога веде до будинку — ви багато досягли в житті. Дорога, яка йде за краї листка — пошук свого місця у житті.

Змія — ставлення до сексу. Чим вона більша, тим важливішим длявас є секс в житті. Якщо змія намальована далеко від дерева, це означає незадоволеність інтимним життям. Гарна, звивиста змія — різноманіття в сексі. Паркан — це ваш характер. Якщо на малюнку паркан простий, дерев’яний — людина має доброзичливий, легкий характер. Металевий паркан із гострими прутами — складний, важкий характер. Якщо огорожу намалювали кам’яну — людина витривала і вольова. 

Додатково                                                                                                         Розміщення об’єктів на малюнку має велике значення. Якщо будинок намальований через дорогу від дерева — ваш матеріальний шлях ще тільки починається, або ж є перешкоди. Сонце над озером, а поряд дерево — гармонічна сім’я.  Якщо поряд з деревом намальована гарна змія, яка не торкається озера — є умови для сексу (швидше за все, живете окремо від батьків). Дерево і озеро, які розділяє паркан — образа на матір або конфлікт із нею. 

Психолог ПОБД ім. Панаса МирногоЯнко Ельвіна Геннадіївна

Що можна дізнатися про характер людини по малюнках? Тест «Будинок-Дерево-Людина»

Вільна творчість людини здатний багато розповісти про його характер і внутрішньому світі. Існує простий графічний тест, коли випробуваному пропонують намалювати будинок, дерево і людину. Бажано, щоб кожен малюнок був виконаний на окремому аркуші і як можна більш детально. Не біда, якщо досліджуваний не вміє малювати, хай малює схематично, як вміє. Лише б було більше подробиць і деталей.Спробуйте виконати цей тест самі: намалювати будинок, дерево і людину. Вам дається 5 хвилин на кожен малюнок.Поки не намалюєте, далі статтю не читайте!Тепер дивимося вашу творчість і аналізуємо.             

Будинок

Масштаб малюнка

Яку частку займає зображення відносно аркуша? Якщо менше 1/3, то психологи вважають, що у автора занижена самооцінка. Розмір рисунка відповідає тому місцю, яке людина відводить собі в навколишньому світі.ВікнаПодивимося на кількість вікон у будинку. Психологи вважають, що воно приблизно відповідає кількості значущих для вас людей. Якщо хтось намалював глуху хатинку без вікон, без дверей, то з ним все зрозуміло.

Дах     Співвідношення розмірів даху і решти частини будинку говорить про фантазії людини. Чим більше частка даху, тим сильніше у людини розвинене уяву. Звичайне співвідношення даху будинку приблизно 1:3.Котедж або багатоквартирний будинок?Якщо людина зобразив багатоквартирний будинок, тим паче хмарочос, то він відчуває себе частиною суспільства. Це людина громадський, колективіст, в протилежність индивидуалисту, изобразившему особисту дачу, садибу або хатинку.

Двері        Подивіться, чи велика (і є) в будинку двері? Відкрита вона? Легко потрапити в будинок? Все це говорить про відкритість людини, про його бажання співпрацювати з зовнішнім світом. Якщо до дверей веде висока драбина, пробитися до внутрішнього світу таку людину нелегко. Якщо на двері висить замок – цей чоловік наглухо закритий від всіх.Житловий будинок?Є в будинку фіранки? Йде дим з пічної труби? Цвітуть квіти на підвіконні? Все це говорить про самовідчуття людини в сім’ї. Якщо будинок мертвий і наглухо забитий, схоже, людина в депресії. Ще гірше, якщо напівзруйнований будинок.Багато в будинку повторюваних деталей?Якщо на малюнку багато однотипних вікон, ретельно промальована черепиця даху, цегла і т. п., то це можна трактувати як тривожність, або як педантичність. Тривожні люди заспокоюються, зображуючи однотипні предмети. До речі, це можна зрозуміти і без тесту, спостерігаючи за тим, які каракулі людина виводить на листку, розмовляючи по телефону (якщо у нього є така звичка). Повторювані деталі можуть бути свідченням схильності застрявати на будь-яких ситуаціях і формах поведінки.Є прибудови до будинку?Велика кількість прибудов, споруд типу колодязів, сараїв, альтанок також свідчать про тривожності людини. Йому потрібна додаткова захист для повернення впевненості. 

Дерево    Хвойне або листяна?Психологи вважають, що хвойне, колюче дерево – ознака людини, до якого непросто знайти підхід. Якщо людина намалював якесь екзотичне дерево, то він відчуває себе «не в своїй тарілці», переживає про щось.Пишна чи крона?Багата листям крона говорить про потужної життєвої енергії і готовності до дій. Чахле деревце – ознака занепаду сил, депресії.Ростуть на дереві плоди?Якщо дерево рясно всипане плодами, людина активно розмірковує про продовження роду, про дітей.Видно корінь дерева?Яскраво виражений корінь свідчить про відповідальність людини та впевненості в прийнятих рішеннях.

Стовбур  Форма стовбура дерева свідчить про складної життєвої ситуації людини. Якщо він широкий і прямий, то життя людини йде по накатаній колії. Якщо стовбур викривлений, життя згорнула кудись не туди. Якщо стовбур роздвоюється – людина стоїть перед якимось важливим вибором і не може поки прийняти рішення.

Дупло    Якщо в стовбурі є дупло, то людину щось турбує, можливо, хвороба чи якісь страхи.

Чоловік       Зображуючи абстрактного людини, на думку психологів, ви малюєте самого себе.

Підлога       Якщо підлога намальованого людини не відповідає підлозі автора, то це свідчить про невідповідність своєї соціальної самоідентифікації загальноприйнятим стандартам. Чоловік, зобразив жінку, демонструє свою підвищену емоційність, чутливість, а жінка, що зобразила чоловіка – імпульсивність, агресивність.

Голова    Розмір голови говорить про самооцінку інтелектуальних можливостей. Маленька або надзвичайно велика голова вказує на деякі комплекси.

Руки    У зображенні рук проявляються агресивні інстинкти. Якщо руки промальовані нечітко, це прояв агресії. Якщо заховані в кишенях, прихована агресія, стримувана. Якщо людина тримає в руках, це говорить про його потреби в захисті. Якщо руки охоплюють талію, людина намагається відповідати загальним вимогам і правилам.  

Особа       Наявність або відсутність органів чуття (очі, ніс, рот, вуха) вказує на бажання людини контактувати із зовнішнім світом. Тобто: якщо є тільки очі, то людина за життя спостерігач, якщо є рот, то любить поговорити, якщо є ще й вуха – готовий чути інших, якщо є все, включаючи ніс – людина у повному контакті з навколишнім світом.

Волосся    Зачіска, що закриває обличчя, говорить про закритість людини від світу.

Ноги   Якщо ноги розвернуті, видно ступні, взуття, то людина демонструє відчуття стійкості, впевненості у прийнятті рішень. Сховані або босі ноги свідчать про беззахисності і невпевненості в собі і становище в оточуючому світі.Ну ось, тепер, коли ви протестували себе, можете потренуватися на близьких, знайомих та колег. Пам’ятайте, що дані інтерпретації малюнків не є істиною в останній інстанції, вони виведені для середньої людини по великому числу спостережень і експериментів. Але кожен ваш піддослідний – яскрава індивідуальність, і не все вищесказане йому в точності підходить. Багато також залежить від поточного настрою людини, ставлення до вам і вашим завданням.

3. “Неіснуюча тварина”

Тест “Неіснуюча тварина” належить до проективних тестів. Виконуючи малюнок, людиначерез рухи руки, що малює малюнок, виявляє певний зміст своєї психіки. Звичайно, це відображення не відображує всю складність психічного світу особи, але деякі прояви її виявляє. Цей тест рекомендується використовувати в поєднанні з іншими тестами та методиками.Інструкція: Розслабтесь, прислухайтесь до своєї інтуїції, дайте волю своїй фантазії та вигадайте і намалюйте неіснуючу тварину і назвіть її неіснуючим ім’ям.“Відпустіть” свою руку, дозвольте їй малювати ніби самій по собі. Малюнок виконується на окремому аркуші матового паперу, бажано олівцем середньої м’якості.

Інтерпретація

Розміщення малюнка. У нормі малюнок розміщається посередині вертикально розташованого аркуша.Розміщення малюнка ближче до верхнього краю (чим ближче, тим більше виявлена якість) говорить про високу самооцінку, незадоволеність своїм місцем в суспільстві, недостатнє визнання оточуючими, прагнення до самоствердження. Розміщення малюнка в нижній частині – зворотна характеристика: невпевненість в собі, низька самооцінка, пригніченість, нерішучість, незацікавленість в своєму місці в суспільстві, у визнанні, відсутність бажання самостверджуватися в соціумі.Інтерпретація деталей малюнка. При розгляді окремих деталей малюнка загальний підхід до інтерпретації такий: певна якість більш виявлена, якщо:·   ця деталь вималювана особливо ретельно;·   цих деталей декілька;·   ця деталь збільшена в розмірах відносно інших.Якщо певної деталі на малюнку немає, її зображення не досить виразне, деталь мала за розміром – дана якість відсутня або слабо виявлена.

Голова (або деталь, що її заміняє). 

Положення: голова повернена вправо (відносно того, хто малює) – прагнення до діяльності, майже все, що планується, – здійснюється, або, принаймні, починає здійснюватися (хоч, можливо, і не доводиться до кінця). Людина активно прагне реалізації своїх планів.

Голова повернена вліво – прагнення швидше міркувати, ніж щось робити. Це не людина дії: лише незначна частина її задумів реалізується або хоча б починає реалізовуватися. Часто такій людині притаманні страх перед активними діями і нерішучість.

Положення “анфас” – зображення “дивиться” на глядача – трактується як егоцентризм, перебільшена увага досліджуваного до власного “я”, своїх проблем.Окремі деталі голови, що відповідають органам чуття (вуха, рот, очі).

Вуха – зацікавленість інформації щодо власного “я”, в оцінці себе людина переважно орієнтована на думки і оцінки оточуючих.

Рот. Відкритий рот в поєднанні з язиком, без промальовування губ, інтерпретується як велика мовна активність (балакучість). 

Наявність губ – як чуттєвість. Відкритий рот без промальовування язика і губ, особливо заштрихований, – легкість виникнення недовіри, страхів.

 Рот з зубами – словесна агресивність (людина огризається, задирається, є грубіяном у відповідь на звертання). Закритий рот круглої форми – боязкість, тривожність.

Очі – це символ властивого людині переживання страху, який часто не усвідомлюється людиною. Про це говорить різке промальовування райдужки, сильний нахил олівця при виконанні малюнка очей. Якщо зображені вії – людина демонстративна, любить бути в центрі уваги, “працює на публіку”, зацікавлена в тому, щоб оточуючі були в захопленні від її зовнішності, манери одягатися, людина надає занадто великого значення враженню, яке вона справляє на оточуючих. У чоловіків це часто є проявом жіночих рис у характері.Непропорційно збільшений розмір голови – показник того, що людина цінує інтелект, ерудицію в собі та інших.Рот, особливо зображений у вигляді гострих кутів, – агресія. Якщо роги поєднуються зі щетиною, панцирем, – агресія носить захисний характер. Якщо ж вони зображені разом з нігтями, голками, іншими знаряддями нападу, – агресія носить спонтанний наступальний характер.

Грива, шерсть, подоба зачіски – чуттєвість, підкреслення своєї статті, орієнтація на свою сексуальну роль. Про розвинену сексуальність, аж до фіксації на проблемах сексу, говорить наявність на малюнкові деталей, що стосуються статевих ознак: вимені, грудей, особливо при людиноподібній фігурі (іноді людина не наважується їх зображувати, орієнтуючись на етичні норми пристойності–непристойності, в такому випадку можна запитати, чи хотілось людині їх малювати).

Пір’я – прояв бажання до самовиправдання, до демонстративності.Несуча, опорна частина фігури тварини (ноги, лапи, іноді –постамент). Масивність цієї частини тіла свідчить про ґрунтовність, обдуманість, переважання раціонального над емоційним при ухваленні рішень, формуванні думки, висновків; взагалі опора на істотні положення і значущу інформацію. Слабка вираженість або відсутність опорної частини фігури свідчать про поверховість думок, легковажність у висновках, іноді імпульсивність в ухваленні рішень. Характер з’єднання ніг з корпусом – точне, ретельне, або недбале, ноги слабко з'єднані чи зовсім не з'єднані з корпусом – свідчить про наявність, або, навпаки, відсутність контролю за міркуваннями, висновками, рішеннями. Однотипність чи односпрямованість форми ніг, лап, будь-яких елементів опорної частини – стандартність, банальність думок, рішень. Різноманітність у формі і положенні цих деталей – оригінальність, нестандартність думок, суджень, самостійність, творче начало (виявляється в незвичній формі цих елементів).Частини, що є виступаючими з фігури. Можуть бути функціональними чи такими, що прикрашають тварину (крила, додаткові ноги, щупальця, деталі панцира), – свідчать про прагнення до охоплення різних галузей людської діяльності, впевненість у собі, допитливість, про бажання брати участь у якомога більшому числі справ інших людей, про завоювання собі місця під сонцем, іноді – про нерозбірливий вчинок оточуючих. 

Деталі, що прикрашають (бантики, завиті кучері, квіточки, парасольки), вказують на демонстративність, на бажання привернути увагу оточуючих, манірність.

Хвости. Виявляють ставлення до власних дій, рішень, висновків, до своєї словесної продукції. Позитивне або негативне забарвлення цього ставлення виражене положенням хвоста (або хвостів): вгору – впевненість, позитив, бадьорість; вниз – незадоволеність, сумнів у власній правоті, жалкування щодо зробленого, сказаного, розкаяння.Хвости повернені вправо – це оцінка своїх дій і поведінки. Хвости вліво – ставлення до своїх думок, рішень, до втрачених можливостей, до власної нерішучості.

Контури фігури. Звертається увага на наявність чи відсутність виступів (шипів, панцирів, голок), промальованість контуру, наявність плям, затемнень. Якщо на малюнку багато гострих кутів – це прояви агресивності. Затемненість, зафарбовування контурної лінії – наявність страху і тривоги. Про підозрілість, побоювання свідчить наявність щитів, заслонів, подвоєння лінії контуру.Недбалість, неакуратність, стереотипність ліній говорить про відповідні якості людини. 

Наявність виправлень, перемальовувань можуть свідчити про те, що людина не приймає себе такою, яка вона є.

Загальна енергія. Оцінюється кількість зображених деталей – зображена тільки необхідна кількість щоб дати уявлення про вигадану неіснуючу тварину (голова, тіло, кінцівки; або тіло, хвіст, крила), чи має місце щедре зображення не тільки необхідних, але й ускладнювальних конструкцій додаткових деталей. Чим більше складових частин і елементів, тим вища енергія. Якщо мало, тільки необхідні, – відсутність енергії, втома, можливе хронічне захворювання. Про це також свідчить характер лінії – слабка павутиноподібна лінія. Жирна з натиском лінія свідчить про наявність тривожності, особливо, якщо це різко продавлені лінії, видимі навіть на зворотному боці листа – це різка тривожність. Важливо звернути увагу на те, яка деталь так намальована, – це допоможе зрозуміти, з чим пов’язана тривога.Загальна оцінка тварини. Тварини діляться на тих, що загрожують; тих, що бояться, та нейтральних. Тварина є уособленням людини, виявляє ставлення до себе, свого “я”, уявлення про своє становище у світі, свою значущість або її відсутність, тобто тварина представляє того, хто малює, в залежності від характеру того, на кого схожа людина (подібні до лева, бегемота, птаха, равлика, мурах, білого собаки, зайця, комашки, слона і т. ін.).Схожість намальованої тварини людині, починаючи з постави тварини на дві лапи, замість чотирьох і закінчуючи “одяганням” тварини в людський одяг (штани, спідниці, плаття), включаючи схожість морди на обличчя, ніг і лап – на руки, свідчить про емоційну незрілість, “дитячість” в характері і поведінці відповідно до ступеня “олюднення” тварини.Механізм схожий на алегоричне значення тварин і їх характерів у казках, притчах.Рівень агресивності виявляється кількістю, характером (гострі чи тупі) кутів на малюнку. Особливо вагомі при цьому прямі знаряддя агресії – кігті, зуби, дзьоби.Якщо загальний контур фігури близький до кола (особливо нічим не заповненого), то це символізує прагнення до замкнутості, потайливості, закритості внутрішнього світу, небажання розкриватися перед іншими, або ж небажання здійснювати це дослідження. Такі малюнки дають, зазвичай, мало даних для аналізу.Якщо на малюнку в тіло тварини вмонтовані механічні частини (танкові гусениці, пропелер, електролампа замість ока, антени), це може свідчити про наявність у людини шизоїдного радикала (більш докладну інформацію щодо цієї особливості можуть дати дослідження акцентуацій характеру за відповідними методиками).Творчі можливості виявляються кількістю елементів, що поєднані у фігурі: про банальність, відсутність креативності свідчать варіанти, коли зображена існуюча істота (людина, кінь, собака, риба), до якої приєднується певна деталь, взята від іншого створіння (кішка з крилами, риба з пір’ям, собака з плавниками). Творче начало, креативність переважає при зображенні фігури, що складається з багатьох елементів, що притаманні різним істотам.В назві можуть бути поєднання змістовних частин (“заєць, що літає”, “бегемот”, “мухожер” і т. п.). Інший варіант – словотворення з книжно-науковим, іноді латинським суфіксом або закінченням (“ратолетиус” і т. п.). Перше свідчить про раціональність, конкретність при орієнтуванні й адаптації; друге – про демонстративність, спрямовану головним чином на показ власного розуму, ерудиції, знань. Зустрічаються назви як набір літер без жодного смислу (“лялие”, “лиошана”, “гратекер” тощо), що свідчать про легковажне ставлення до оточуючих, ігнорування сигналів небезпеки, наявність в оточуючому світі критеріїв в основі мислення, перевагу естетичних елементів у емоційних думках над раціональними.Спостерігаються іронічно-гумористичні назви (“риночурка”, “пузиренд” і т. п.) – це відповідає іронічно-поблажливому ставленню до оточуючих. Про інфантильність, дитячість свідчать назви, що мають елементи, які повторюються (“тру-тру”, “лю-лю”, “кус-кус” і т. ін.). Схильність до фантазування виявляється звичайно подовженими назвами (“аберосинотиклирон”, “гулобарниклета-миешиния” тощо).









Немає коментарів:

Дописати коментар